1. Przejdź do Treść
  2. Przejdź do Menu główne

Data publikacji w serwisie: 2 lipca 2020 r.

Mehrsprachigkeit in DaF- und DaZ-Lehr-Lernkontexten wahrnehmen, aufgreifen und nutzen (MALWE)

Jednostka UAM – partner projektu: Wydział Neofilologii/Instytut Filologii Germańskiej

Osoba do kontaktu przygotowująca projekt: dr Renata Rybarczyk

Telefon: +48608485637

E-mail: renary@amu.edu.pl

Główny koordynator projektu: Universität Vechta/Uniwersytet w Vechcie

https://www.uni-vechta.de/germanistik/lehrende/budde-monika/forschung/forschungsprojekte/aktuelle-projekte/malwe/

Partnerzy: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu/ Zespół Szkół Budownictwa nr 1 w Poznaniu, Masarykova Univerzita w Brnie, Zakladni Skola a Materska Skola w Brnie, Pädagogische Hochschule Oberosterreich w Linzu, Praxisschule der PH OÖ w Linzu, Altes Gymnasium we Flensburgu, Schkola GGMBH w Zittau.

https://www.uni-vechta.de/fileadmin/user_upload/Germanistik/Budde/Ansprechpartnerinnen_Ansprechpartner__13.7.2020.pdf

Dane kluczowe:

https://www.uni-vechta.de/fileadmin/user_upload/Germanistik/Budde/Eckdaten_neu_mit_Logo__1.7.2020.pdf

Okres realizacji projektu: 01.09.2019 – 31.08.2022

Miejsce realizacji projektu: POLSKA, NIEMCY, AUSTRIA, CZECHY

Źródła finansowania projektu:

Nazwa programu: Erasmus+ KA201Partnerstwa strategiczne dla edukacji szkolnej

Numer działania i poddziałania: 2019-1-DE03-KA201-059709

Numer konkursu: KA201-F542BB5A

Skrócony opis projektu:

Celem międzynarodowego projektu innowacyjnego MALWE jest opracowanie programu i narzędzi edukacyjnych służących nauczycielom i adeptom zawodu do rozwijania umiejętności i zachowań językowych młodych ludzi, w taki sposób, by mogli korzystać ze swojego potencjału językowego podczas używania języka niemieckiego w różnych sytuacjach szkolnych. Praca przy projekcie oraz jej rezultaty mają się przyczynić do promowania wielojęzyczności w Europie, zarówno poprzez kompleksowe zrozumienie problemu, jakim jest wielojęzyczność w szkole czy w życiu codziennym, a także wielojęzyczność wynikająca z migracji, jak i wsparcia językowego na lekcjach DaF (Język niemiecki jako obcy), na lekcjach DaZ (niemiecki jako drugi język) oraz na przedmiotowych zajęciach (matematyka, fizyka, język specjalistyczny, etc.).

W celu realizacji tych założeń utworzono konsorcjum składające się z przedstawicieli czterech krajów partnerskich (Austria, Czechy, Niemcy, Polska), z których każdy posiada zespół projektowy. Dzięki współpracy zespołu projektowego i krajów partnerskich powstaje koncepcja działania z różnymi produktami, które są najpierw opracowywane, a następnie pilotowane w klasie we wszystkich krajach partnerskich. Podczas realizacji tego zadania partnerzy ze wszystkich krajów prowadzą wzajemne obserwacje lekcji, oceniają je według wypracowanych kryteriów i dostosowują do optymalizacji produktów, do których należą:

  1. teoretyczny, interdyscyplinarny model promocji języka w kontekście wielojęzyczności,
  2. profil refleksyjny do obserwacji w klasie sytuacji nauczania wielojęzycznego z wykorzystaniem zasobów językowych nauczyciela i uczniów,
  3. scenariusze lekcji zawierające przykładowe sugestie dotyczące możliwości nauczania i uczenia się języków obcych,
  4. nagrania lekcji, które stanowią przykładowe sytuacje do analizy wielojęzycznego nauczania w ramach kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Wszystkie wypracowane produkty będą włączone do kompleksowego planu działania w formie podręcznika. MALWE ma stanowić trwałą koncepcję postrzegania i doceniania wielojęzyczności w klasie i jednocześnie symbolizować wartość dodaną współpracy międzynarodowej.

https://www.uni-vechta.de/fileadmin/user_upload/Germanistik/Budde/MALWE_Auftakt_Bonn_2019__18.5.2020.pdf



Praca nad scenariuszami lekcji DaF