Data publikacji w serwisie: 2 lipca 2020 r.
Mehrsprachigkeit in DaF- und DaZ-Lehr-Lernkontexten wahrnehmen, aufgreifen und nutzen (MALWE)
Jednostka UAM – partner projektu: Wydział Neofilologii/Instytut Filologii Germańskiej
Osoba do kontaktu przygotowująca projekt: dr Renata Rybarczyk
Telefon: +48608485637
E-mail: renary@amu.edu.pl
Główny koordynator projektu: Universität Vechta/Uniwersytet w Vechcie
Partnerzy: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu/ Zespół Szkół Budownictwa nr 1 w Poznaniu, Masarykova Univerzita w Brnie, Zakladni Skola a Materska Skola w Brnie, Pädagogische Hochschule Oberosterreich w Linzu, Praxisschule der PH OÖ w Linzu, Altes Gymnasium we Flensburgu, Schkola GGMBH w Zittau.
Dane kluczowe:
Okres realizacji projektu: 01.09.2019 – 31.08.2022
Miejsce realizacji projektu: POLSKA, NIEMCY, AUSTRIA, CZECHY
Źródła finansowania projektu:
Nazwa programu: Erasmus+ KA201Partnerstwa strategiczne dla edukacji szkolnej
Numer działania i poddziałania: 2019-1-DE03-KA201-059709
Numer konkursu: KA201-F542BB5A
Skrócony opis projektu:
Celem międzynarodowego projektu innowacyjnego MALWE jest opracowanie programu i narzędzi edukacyjnych służących nauczycielom i adeptom zawodu do rozwijania umiejętności i zachowań językowych młodych ludzi, w taki sposób, by mogli korzystać ze swojego potencjału językowego podczas używania języka niemieckiego w różnych sytuacjach szkolnych. Praca przy projekcie oraz jej rezultaty mają się przyczynić do promowania wielojęzyczności w Europie, zarówno poprzez kompleksowe zrozumienie problemu, jakim jest wielojęzyczność w szkole czy w życiu codziennym, a także wielojęzyczność wynikająca z migracji, jak i wsparcia językowego na lekcjach DaF (Język niemiecki jako obcy), na lekcjach DaZ (niemiecki jako drugi język) oraz na przedmiotowych zajęciach (matematyka, fizyka, język specjalistyczny, etc.).
W celu realizacji tych założeń utworzono konsorcjum składające się z przedstawicieli czterech krajów partnerskich (Austria, Czechy, Niemcy, Polska), z których każdy posiada zespół projektowy. Dzięki współpracy zespołu projektowego i krajów partnerskich powstaje koncepcja działania z różnymi produktami, które są najpierw opracowywane, a następnie pilotowane w klasie we wszystkich krajach partnerskich. Podczas realizacji tego zadania partnerzy ze wszystkich krajów prowadzą wzajemne obserwacje lekcji, oceniają je według wypracowanych kryteriów i dostosowują do optymalizacji produktów, do których należą:
- teoretyczny, interdyscyplinarny model promocji języka w kontekście wielojęzyczności,
- profil refleksyjny do obserwacji w klasie sytuacji nauczania wielojęzycznego z wykorzystaniem zasobów językowych nauczyciela i uczniów,
- scenariusze lekcji zawierające przykładowe sugestie dotyczące możliwości nauczania i uczenia się języków obcych,
- nagrania lekcji, które stanowią przykładowe sytuacje do analizy wielojęzycznego nauczania w ramach kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Wszystkie wypracowane produkty będą włączone do kompleksowego planu działania w formie podręcznika. MALWE ma stanowić trwałą koncepcję postrzegania i doceniania wielojęzyczności w klasie i jednocześnie symbolizować wartość dodaną współpracy międzynarodowej.